Asadar, cum ne putem bucura de sailing fara a fi milionari? De la bun inceput trebuie sa ne delimitam aspiratiile: ne dorim sa plutim pe mare, sau ne dorim statutul de posesor de yacht. Aceste doua atribute nu sunt legate intre ele, putem foarte bine sa ne facem concediile navigand fara a detine un yacht, asa cum putem foarte bine detine un yacht frumos dar care sa nu paraseasca portul cu anii.
  Multi aspiranti au o imagine idilica despre sailing, formata din cartile de aventuri si nu vor nici mai mult nici mai putin decat sa-si construiasca o corabie si sa plece cu ea in jurul lumii. E o varianta si asta, sunt oameni care au facut acest lucru, dar exista si alte variante, poate mai simple, care pot oferi satisfactii mai mari.
  Cea mai simpla cale de a fi pe mare si a ne bucura de valuri si vant este de a … plati pentru asta. Pare cam brutal sa platesti pentru a te bucura de elemente gratuite pe care ti le ofera natura, dar traim in lumea care traim. Pur si simplu, oricine poate cumpara un loc pe un yacht si petrece un concediu de-o saptamana pe mare. Atentie, nu vorbesc aici de vasele de croaziera pe care intra 3000 de turisti.
Yachturile pe care se desfasoara aceste activitati au de obicei o capacitate de 8-10 persoane (in 3-4-5 cabine de doua persoane) si sunt conduse de un skipper calificat, care intruchipeaza de obicei tot echipajul calificat, desi de obicei si turistii sunt implicati in activitatile de la bord.
 Sunt si in Romania oferte turistice de acest gen, preturile practicate variaza in jurul valorii de 500 Euro/persoana/saptamana, mai mult sau mai putin in functie de sezon si de destinatie. Apropo de destinatie, majoritatea sunt in Mediterana: Grecia, Croatia, Turcia fiecare zona cu pitorescul si specificul ei. Pentru a va face o idee intrati pe forumul barcaholic.ro si intrebati detalii pe cei care au facut asa ceva.
  Nu va asteptati la un concediu all-inclusive si nu va asteptati ca skipperul sa fie un fel de sofer de taxi. Capriciile vremii si diversi alti factori pot influenta traseul propus, dar in general toata lumea se simte bine la bord. O zi tipica consta in parasirea portului dimineata, navigatie cu vele cateva ore spre noua destinatie, oprire pentru baie si fotografii in diverse puncte de atractie sau plaje izolate, apoi spre seara se acosteaza intr-un nou port, unde se va petrece seara. Noaptea se doarme in yacht, in cabinele acestuia, acostati in port (denumit si marina daca este dedicat yachturilor).
  Sa detaliez un pic conditiile intalnite pe aceste yachturi: majoritatea au o lungime intre 35ft si 50 ft (ft = feets = picioare) adica 10.5-15 metri, au intre 3 si 5 cabine in care pot dormi comod cate 2 persoane. Nu sunt cabine extra-spatioase, dar suficiente pentru odihna si stocarea bagajelor.
Toate yachturile folosite pentru acest tip de turism au cel putin o toaleta cu dus, cele mai mari au 2 sau mai multe toalete, care se folosesc in comun. Nici aici dimensiunile nu intra la capitolul de lux ci mai degraba la capitolul functional si optim. Toate yachturile au o bucatarie utilata cu aragaz, cuptor, chiuveta, sertare, vesela, precum si un salon de servit masa inauntru. Țineti minte ca pe un yacht destinat turismului de croaziera viata se desfasoara afara, pe punte, la soare si nu inauntru.
  Aceste yachturi sunt din categoria velierelor, adica sunt propulsate de forta vantului si nu de motor. Ele au in dotare si un motor care este folosit pentru manevre in port sau in alte situatii cand conditiile o impun, dar nu reprezinta mijlocul de propulsie prioritar. Pentru transportul la tarm cand nu exista un ponton se foloseste o mica barcuta de serviciu (denumita dinghy).
In plus aceste yachturi au diverse sisteme de navigatie si siguranta, majoritatea de ultima generatie. Nu intru in detalii, ideea pe care trebuie s-o retineti este ca sunteti in siguranta si ca puteti comunica cu exteriorul in caz de orice problema. In majoritatea zonelor de sailing din Croatia, Grecia si Turcia exista chiar semnal GSM intre insule, pe mare. Yachturile pentru turismul de croaziera nu sunt propice calatoriilor de lunga durata, ci mai degraba plimbarilor de cateva zile, dintr-un port in altul, in apropierea coastei sau printre insule. In schimb sunt mult mai incapatoare. Am punctat acest lucru pentru ca sunt multi puristi care desconsidera aceste yachturi tocmai pentru acest motiv. Dar cum nu ne intereseaza momentan traversarea Atlanticului, ci doar cateva zile pe mare costier, vom gandi pragmatic.
  Daca v-a placut aveti deja o varianta mai interesanta si mai activa la un banal concediu all-inclusive. Dupa cum spuneam, costurile la care trebuie sa va asteptati sunt in jurul a 1000 de euro/familie/saptamana, la care se vor adauga costurile cu transportul pana la portul de destinatie, masa si distractia in timpul croazierei. E mult? E putin? Asta va aprecia fiecare, dar in niciun caz nu e de domeniul milionarilor si costul e comparabil cu un concediu clasic la un hotel mai rasarit.