Sa definim pentru inceput cativa termeni folositi in domeniu, sa stim despre ce vorbim:

Yacht (iaht)

Defineste o ambarcatiune de agrement, cu un numar mic de pasageri. E ca si cum ai spune masina poate fi orice, de la Logan la Ferrari. Termenul provine din cultura vestica, mai precis din olandeza si in mintea oamenilor neinformati intruchipeaza probabil o structura plutitoare megalomanica, fiind asociata cu nume gen Abramovici. In mintea celor mai romantici intruchipeaza o barca cu panze.

    Yacht cu vele, sau velier este acea barca cu panze, care are unul sau mai multe catarge (nu intram in detalii si clasificari). Aici mai trebuie sa stim ca panzele se numesc vele. Și aici intalnim foarte multe variante, incepand cu velierele mici, pentru plimbari de-o zi, fara facilitati de dormit sau gatit pana la velierele dotate cu tot ce trebuie pentru croaziere de luni de zile pe ocean. Voi reveni la aceasta categorie, pentru ca velierele sunt esenta acestui articol.
    Yacht cu motor (motoryacht) ambarcatiune cu motor, care poate avea diverse facilitati pentru locuit si gatit, in functie de dimensiuni. Pot fi de dimensiuni mai mici, pentru plimbari scurte, fara facilitati de locuit, denumite popular salupe, dar in general un motoryacht defineste o ambarcatiune mai mare, cu facilitati si dotari, destinata de obicei segmentului premium-lux din simplul motiv ca plinul de combustibil costa cat un salariu bunicel.
    Catamaran este o ambarcatiune din categoria “multi-coca”, alaturi de trimaran. Ca aspect arata ca doua barci (trei in cazul trimaranelor) legate intre ele. Pot fi cu vele sau cu motor, dar cele cu vele sunt foarte populare datorita avantajelor pe care le ofera: viteza mai mare, stabilitate mai buna, spatiu Si confort enorm. Au totuSi Si dezavantaje: costuri aproape duble la cheiaj Si inchiriere, anumite dificultati de manevrare.
    Yacht de lux termen drag presei, aici putem incadra orice yacht mare si scump care are elemente de lux, nenecesare in mod normal navigatiei sau traiului decent la bord. In general sunt motoryachturi dar sunt si veliere in aceasta categorie, dar in niciun caz velierele de 10-12 metri care fac obiectul discutiei noastre. Yachturile de lux, sau superyachturile au un echipaj complet care-l opereaza, asemenea marilor nave.

Skipper

    Comandantul yachtului , capitanul (termenul de capitan este folosit de obicei pe navelor comerciale, skipper fiind termenul pentru navele de agrement si pescuit, provine tot din olandeza). Este singurul care ia decizii pe un yacht, raspunde civil si penal de integritatea acestuia si de echipaj. Un skipper are tot felul de certificate si brevete necesare conducerii in siguranta a yachtului. Skipperul nu este neaparat posesorul yachtului, el este cel care are comanda la bord la un moment dat.

Sailing vs “posesor de yacht”

    Sa revenim la veliere, ele sunt intruchiparea libertatii mult-cautate, care ne pot purta fara niciun cost, doar din adierea vantului, pe mari si oceane. Dupa cum spuneam mai sus, sunt foarte multe tipuri de veliere, destinate diverselor activitati. Aici ma voi concentra pe agrement si croaziera, dar exista un sector la fel de important, yachtingul de competitie, unde intalnim intreceri (denumite regate) de tot felul, de la amatori la profesionisti, de la juniori la circumnavigatori solitari.